Commons:When to use the PD-Art tag/nl

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of a page Commons:When to use the PD-Art tag and the translation is 100% complete. Changes to the translation template, respectively the source language can be submitted through Commons:When to use the PD-Art tag and have to be approved by a translation administrator.

Shortcuts: COM:ART • COM:PDART

Deze pagina heeft alleen betrekking op foto's die van een afstand zijn genomen. Voor scans/fotokopieën, zie Wanneer gebruikt u de PD-scan tag.

Correct gebruik van PD-Art: een recente Amerikaanse foto gevonden op het internet van een schilderij uit het publieke domein - slechts full-frame technische reproductie.
PD-Art is niet van toepassing omdat het auteursrecht op de foto bestaat op grond van artistieke keuzes die de fotograaf ter beschikking staan, zoals kadering, belichting en gezichtspunt.
Dit maakt gebruik van PD-old in plaats van PD-Art omdat het gefotografeerde onderwerp - het paard en zijn ruiter - geen kunstwerk is.

Introductie

Foto's genieten bijna altijd auteursrechtelijke bescherming, waarvan de eerste eigenaar meestal de fotograaf of zijn werkgever is. Als u een kopie van een foto die oorspronkelijk door iemand anders is gemaakt, naar Commons wilt uploaden, moet u een van de volgende dingen kunnen aantonen:

  • Dat de auteursrechthebbende de foto heeft vrijgegeven onder een acceptabele vrije licentie; of
  • Dat het auteursrecht op de foto is verlopen (d.w.z. dat het publiek domein is); of
  • Dat de foto niet origineel genoeg is om in aanmerking te komen voor auteursrechtelijke bescherming.

Het is het derde punt waar het hier ons om gaat.

Origineel werk

Een louter mechanische reproductie van een andere afbeelding, zoals een ongewijzigde fotokopie of scan van een tekening, kan geen extra auteursrechtelijke bescherming genieten bovenop die van het origineel, omdat het originaliteit mist: het is een kale kopie, niet meer. Die regel geldt internationaal en wordt op Commons normaal gesproken als vanzelfsprekend beschouwd.

De Amerikaanse zaak van Bridgeman v. Corel (1999)

In Bridgeman Art Library tegen Corel Corp. (1999), oordeelde het New York District Court dat "een foto die niet meer is dan een kopie van een werk van een ander zo exact als wetenschap en technologie toestaan, originaliteit mist. Dat wil niet zeggen dat zo'n prestatie triviaal is, het is gewoon niet origineel". Ondanks de moeite en arbeid die gemoeid waren met het maken van dia's van professionele kwaliteit van de originele kunstwerken, oordeelde het Hof dat het auteursrecht niet bestond omdat het eenvoudigweg slaafse kopieën van de afgebeelde kunstwerken waren.

De regel sluit dus foto's die bedoeld zijn om niet meer dan een getrouwe weergave van een tweedimensionaal kunstwerk zoals een schilderij te zijn, uit van auteursrechtelijke bescherming. Als er alleen technische expertise aan te pas komt (om een getrouwe en fantasieloze foto te maken), krijgt de foto op zichzelf geen auteursrechtelijke bescherming. De zaak breidt de regel uit dat scans en fotokopieën van tweedimensionale originelen niet auteursrechtelijk beschermd zijn om bovendien getrouwe reproducties te dekken die in de VS zijn gemaakt door middel van fotografie.

Als gevolg van deze zaak krijgt iedereen die in de VS slechts een foto van een 2D-kunstwerk maakt - gewoon, full-framed - geen auteursrechtelijke bescherming voor de foto. Als het originele kunstwerk zo oud is dat het eigen auteursrecht is verlopen, is de foto zelf vrij voor gebruik op Commons.

Andere landen

Het geval van Bridgeman is alleen van toepassing in de Verenigde Staten. Andere rechtsgebieden kunnen een andere juridische benadering hebben. In sommige rechtsgebieden, met name die van Engeland en Wales, Spanje, de Noordse landen en Taiwan, zijn argumenten naar voren gebracht dat getrouwe reproductiefoto's recht hebben op lokale auteursrechtelijke bescherming, hetzij omdat de lokale wetgeving ze als 'origineel' beschouwt of omdat het een speciaal soort auteursrecht op "eenvoudige foto's" toestaat. (Zie Hergebruik van PD-Art foto's voor meer informatie.)

Niettemin is volgens commons-regels de tag {{PD-Art}} kan worden gebruikt voor "getrouwe reproductie"-foto's van 2D-kunstwerken uit het publieke domein, zelfs wanneer het auteursrecht op de reproductie kan worden uitgeoefend onder de lokale wetgeving in het land van herkomst.

Dit is een zeldzame uitzondering op de gebruikelijke Commons-regel dat alle afbeeldingen zowel in de VS als in het bronland vrij moeten zijn. Merk op dat deze uitzondering alleen betrekking heeft op het auteursrecht op de reproductie. Het onderliggende kunstwerk moet zich zowel in de VS als in het land van herkomst nog steeds in het publieke domein bevinden.

Waarom staan we toe dat de tag PD-Art wordt gebruikt voor foto's uit elk land?

De positie van de WMF

Ongeacht eventuele lokale wetten die het tegendeel beweren, heeft de Wikimedia Foundation haar mening als volgt uiteengezet:

"Om het duidelijk te stellen, het standpunt van WMF is altijd geweest dat getrouwe reproducties van tweedimensionale kunstwerken uit het publieke domein publiek domein zijn, en dat beweringen van het tegendeel een aanval vormen op het concept van een publiek domein. Als musea en galerieën niet alleen het auteursrecht op reproducties claimen, maar ook de toegang tot de mogelijkheid om foto's te reproduceren controleren (door foto's te verbieden, enz.), Kunnen belangrijke historische werken die zich legaal in het publieke domein bevinden, ontoegankelijk worden gemaakt voor het publiek, behalve via poortwachters."
"WMF heeft duidelijk gemaakt dat bij gebrek aan zelfs maar een sterke juridische klacht, we het geen goed idee vinden om dergelijke claims van auteursrecht op werken uit het publieke domein waardig te maken. En als we ooit serieus juridisch zouden worden aangevochten, zouden we een goed intern debat hebben over de vraag of we zo'n zaak zouden bestrijden en er publiciteit omheen zouden bouwen. Dit is geen beleidswijziging (althans vanuit het oogpunt van WMF), noch is het een verandering die implicaties heeft voor ander Commons-beleid. "—Erik Möller 01:34, 25 July 2008 (UTC)diffReply[reply]

Commons beleid volgt het WMF standpunt

Naar aanleiding van deze verklaring is een poll gehouden om het beleid te bepalen, en de overweldigende mening was dat Commons de {{PD-Art}} tag als geldig ziet voor foto's uit elk land. In augustus 2008 is het beleid dienovereenkomstig gewijzigd.

Dit geldt niet voor foto's van 3D-kunstwerken

Wanneer een foto originaliteit vertoont (meestal door de keuze van kadering, belichting, gezichtspunt, enzovoort), komt deze in aanmerking voor auteursrecht, zelfs als het gefotografeerde onderwerp zelf niet-auteursrechtelijk is vastgelegd. Dit is meestal het geval voor foto's van driedimensionale objecten, vandaar de vuistregel dat "2D OK is, 3D niet". Zie ook Foto van een oude munt gevonden op het internet hieronder.

Wat betekent de PD-Art tag?

Gebruik van de {{PD-Art}} tag impliceert:

  • Dat het Commons-bestand een kopie is van een foto die door iemand anders dan de uploader is gemaakt; en
  • Dat de foto slechts een kopie (een getrouwe weergave) was van een tweedimensionaal kunstwerk dat zich zelf in het publieke domein bevindt.

Wanneer mag de PD-Art tag niet gebruikt worden?

De {{PD-Art}} tag mag niet worden gebruikt:

  • Wanneer u zelf de foto heeft gemaakt
In zo'n geval
  1. of (aanbevolen optie) gebruik {{Licensed-PD-Art}} / {{Licensed-PD-Art-two}} met een {{PD-self}} of {{CC-0}} verklaring
  2. of voeg gewoon de PD-tags toe die van toepassing zijn op het kunstwerk (bijv. {{PD-old-100}}) om aan te tonen dat het kunstwerk zelf in het publieke domein is.
  • Wanneer het op de foto getoonde kunstwerk in drie dimensies is
{{PD-Art}} is niet van toepassing op 3D-kunstwerken zoals sculpturen, omdat de fotograaf originaliteit kon genereren door een keuze aan gezichtspunten en lichtopstellingen. Alles wat een schaduw zou kunnen werpen, is uitgesloten.
  • Wanneer de foto een 2D-kunstwerk toont binnen een 3D-frame
Als het frame 3D is, is het vorige punt van toepassing en kan de afbeelding niet worden geaccepteerd op Commons. Gelieve bij te snijden om het frame te verwijderen en een versie te uploaden die het 2D-kunstwerk op zichzelf toont. Als u een bestaande PD-Art-afbeelding vindt met een 3D-frame, voegt u de {{Non-free frame}} opschoningstag toe.
  • Wanneer het originele kunstwerk zich niet in het publieke domein bevindt.
Als het auteursrecht nog steeds bestaat op het kunstwerk, maar is vrijgegeven onder een vrije licentie, gebruik dan die licentie in plaats van de tag {{PD-Art}}.
  • Wanneer de foto is vrijgegeven onder een vrije licentie
Gebruik in dergelijke gevallen {{Licensed-PD-Art}} of {{Licensed-PD-Art-two}} - dit zorgt ervoor dat de foto overal ter wereld herbruikbaar is, inclusief rechtsgebieden waar dergelijke foto's zeker of mogelijk auteursrechtelijk beschermd zijn. Merk op dat deze sjablonen expliciet zeggen dat in veel rechtsgebieden de foto niet auteursrechtelijk beschermd is.

Voorbeelden

Foto van een oude meester gevonden op het internet

OK zolang de afbeelding een getrouwe reproductie is of lijkt te zijn van een 2D-kunstwerk uit het publieke domein.

Foto van een oude meester ingescand uit een recent gepubliceerd boek

OK. De WMF is van mening dat zolang de reproductie een getrouwe reproductie is van het origineel, deze tot het publieke domein behoort.

Foto van een oude meester gevonden op het internet, maar er is een expliciete kennisgeving van auteursrechtclaim

OK zolang de afbeelding een getrouwe reproductie is of lijkt te zijn van een 2D-kunstwerk uit het publieke domein. Volgens het standpunt van WMF wordt het beschouwd als in het publieke domein, zelfs als er een kennisgeving is over auteursrechtclaims. De uploader mag die melding niet opnemen bij het uploaden naar Commons, omdat dit verwarrend kan zijn voor mensen die de afbeelding opnieuw zullen gebruiken.

Foto van een oud glas-in-loodraam of wandtapijt gevonden op het internet of in een boek

OK. Hoewel veel materialen zoals glas-in-lood en stof een driedimensionale textuur bezitten, is deze textuur op gewone kijkafstanden in wezen onzichtbaar. Zolang het oppervlak niet merkbaar gebogen of gescheurd/gebroken is, en het originele werk oud genoeg is om in het publieke domein te zijn gekomen, wordt het beschouwd als een getrouwe reproductie van het origineel zonder originele bijdrage.

Foto van een oud beeldhouwwerk gevonden op het internet, of in een boek

 Not OK. {{PD-Art}} kan niet worden gebruikt voor 3D-objecten zoals beeldhouwkunst, zelfs als het beeld erg oud is. Als de foto zelf aantoonbaar oud genoeg is om in het publieke domein te zijn, gebruik dan {{PD-old}}.

Foto van een oude munt gevonden op het internet

 Not OK. Munten zijn in wezen 3D-artikelen en er is waarschijnlijk voldoende creativiteit in de belichtingsarrangementen voor de fotograaf om een nieuw auteursrecht op de afbeelding te verkrijgen. De WMF General Counsel heeft aangegeven dat muntafbeeldingen naar zijn mening niet onder Bridgeman v. Corel en dus auteursrechtelijk beschermd: zie de discussie op deze overlegpagina.

Kopie van een oude foto uit het publieke domein die u heeft ingescand uit een recent gepubliceerd boek

Gebruik {{PD-old}} in plaats van {{PD-Art}} op voorwaarde dat u ervan overtuigd bent dat de uitgevers van het boek de foto niet significant hebben gewijzigd voor publicatie, bijvoorbeeld door kunstmatige kleur toe te voegen. Als de oude foto bijvoorbeeld een portret was, {{PD-Art}} is niet van toepassing omdat er geen onderliggend kunstwerk was. Als de foto van een eerder kunstwerk was, zoals een oud schilderij, {{PD-Art}} zou gebruikt kunnen worden, maar is niet nodig omdat het niet meer uitmaakt of de foto destijds auteursrechtelijk beschermd was of niet.

Hergebruik van inhoud die is getagd met de tag PD-Art

Houd er rekening mee dat het, afhankelijk van de lokale wetgeving, het in uw land niet altijd mogelijk is om inhoud van Commons te hergebruiken onder dit beleid. Voor een korte beoordeling per land, zie Hergebruik van PD-Art foto's.

Voorbeelden gebruik

De tag {{PD-Art}} moet aangeven waarom het originele werk zich in het publieke domein bevindt, zowel in het bronland als in de Verenigde Staten. Hoe dit te doen, hangt af van het werk.

Werken waarvan de auteurs minstens 100 jaar geleden stierven

Meestal zijn werken van auteurs die minstens 100 jaar geleden stierven in het publieke domein in alle landen, en dus kunt u die gewoon uploaden {{PD-Art}} met {{PD-old-100}}:

  • {{PD-Art|PD-old-100}}

Voor de zeldzame uitzondering van niet-gepubliceerde en recent gepubliceerde werken, zie een van de andere secties hieronder.

Werken voor het eerst gepubliceerd in de Verenigde Staten

Gebruik hiervoor {{PD-Art|US license tag}} waarbij de Amerikaanse licentietag wordt gekozen uit Copyright rules:United States: Copyright tags. Voorbeelden:

  • {{PD-Art|PD-US-expired}}
  • {{PD-Art|PD-US-not renewed}}

Werken die voor het eerst buiten de Verenigde Staten werden gepubliceerd vóór 1929

 Info Informatie over de duur van het auteursrecht voor werken die voor het eerst buiten de VS zijn gepubliceerd, is te vinden op publicdomainsherpa.com

  • {{PD-Art-two|licentietag waarin wordt uitgelegd waarom het PD is in het land van herkomst|PD-US-expired}}

Voorbeeld:

  • Een foto van een Engels werk uit 1911 waarvan de auteur in 1925 overleed, kan worden getagd met {{PD-Art-two|PD-old-70|PD-US-expired}}

Werken die voor het eerst buiten de Verenigde Staten werden gepubliceerd en die zich op de URA-datum in het publieke domein bevonden

Voor de meeste bronlanden geldt dat de URAA datum is 1996. Als het werk zich op de URA-datum van dat land in het publieke domein in het land van herkomst bevond, bevindt het zich vaak in het publieke domein in zowel dat land als in de Verenigde Staten, en moet u het volgende gebruiken:

  • {{PD-Art-two|licentie tag waarin wordt uitgelegd waarom het PD is in het land van herkomst|PD-1996}}

Voorbeeld:

  • Een foto van een Canadese foto gemaakt in 1945 kan worden getagd {{PD-Art-two|PD-Canada|PD-1996}}

Werken die voor het eerst buiten de Verenigde Staten werden gepubliceerd en die zich op de URA-datum niet in het publieke domein bevonden

Deze werken bevinden zich niet in het publieke domein in de Verenigde Staten. U moet het werk niet uploaden. Als u een bestaand dergelijk werk vindt, nomineer het dan onmiddellijk voor verwijdering.

Juridische discussie

Een nuttige discussie (geen onderdeel van dit beleid) van een deel van de Amerikaanse juridische achtergrond is hier te vinden